Uredba o isplati pomoći radnicima od strane poslodavca u FBiH
Newsletter – 28.02.2025
Vlada Federacije Bosne i Hercegovine na 171. hitnoj sjednici, održanoj
4. veljače 2025. godine, donijela je Uredbu o mjerama financijske pomoći privatnim poslodavcima, obrtima i ostalim samostalnim djelatnostima u federaciji Bosne i Hercegovine s ciljem održavanja postojećih radnih mjesta za 2025. godinu i Uredbu o isplati pomoći radnicima od strane poslodavca.
Pregled najvažnijih činjenica koje proizlaze iz gore navedenih Uredbi, a koje su na snazi od 4. veljače 2025. godine dajemo u nastavku.
1. Uredba o mjerama financijske pomoći privatnim poslodavcima, obrtima i ostalim samostalnim djelatnostima u federaciji Bosne i Hercegovine s ciljem održavanja postojećih radnih mjesta za 2025. godinu
Predmet ove Uredbe su uvjeti i način dodjele financijske pomoći privatnim poslodavcima, obrtima i ostalim samostalnim djelatnostima u Federaciji Bosne i Hercegovine u cilju održavanja postojećih radnih mjesta za 2025. godinu, zatim analiza efekata/učinaka, kao i način izvještavanja.
Poslodavci, obrti i ostale samostalne djelatnosti su djelatnosti koji imaju dodijeljen ID broj i organizirani su u skladu sa sljedećim zakonima donesenim na nivou Federacije BiH:
- Zakonom o privrednim društvima,
- Zakonom o obrtu i srodnim djelatnostima u Federaciji BiH,
- Zakonom o unutrašnjoj trgovini Federacije BiH,
- Zakonom o ugostiteljskoj djelatnosti,
- Zakonom o turističkoj djelatnosti i
- Ostalim zakonima donesenim na nivou Federacije BiH i/ili kantona u Federaciji BiH po kojima se organiziraju samostalne djelatnosti u Federaciji BiH.
Ukupna financijska sredstva za provedbu ove Uredbe su osigurana u Budžetu FBiH za 2025. godinu na teret Federalnog ministarstva razvoja, poduzetništva i obrta u iznosu od 100.000.000,00 KM.
Dodjela financijske pomoći odnosi se na refundaciju/povrat već isplaćenog dijela doprinosa za broj radnika kojeg je pravna i fizička osoba, registrirana u skladu sa gore navedenim zakonima (dalje u tekstu: korisnik) imala zaključno sa 30. studenim 2024. godine, a koji su imali neto primitak manji od 1.000,00 KM i koji imaju kontinuitet u prijavi osiguranja radnika tokom 2025. godine.
Financijska pomoć uplaćuju se na transakcijske račune korisnika (pravne i fizičke osobe) sukladno podacima dobivenih od Porezne uprave Federacije BiH, a prema sljedećim uvjetima:
- maju sjedište na području Federacije BiH,
- imaju najmanje jednog zaposlenog radnika na dan
- 30. studenog 2024. godine koji je imao neto primitak manji od 1.000,00 KM i najmanje jednog zaposlenog radnika na kraju tekućeg mjeseca 2025. godine,
- imaju ostvarenu neto dobit od poslovanja (privredna društva) odnosno dohodak od samostalne djelatnosti (obrti i ostale samostalne djelatnosti) u posljednjem financijskom izvještaju manju od 6.500,00 KM po zaposlenom radniku (prosječan broj radnika u 2024. godini),
- nemaju neizmirenih obaveza po osnovu doprinosa i poreza, zaključno sa krajem prethodnog mjeseca u odnosu na mjesec 2025. godine za koji se isplaćuje plaća,
- čiji su transakcijski računi aktivni,
- koji su očuvali postojeća radna mjesta.
Ovo se odnosi na one korisnike koji na kraju tekućeg mjeseca u 2025. godini imaju isti ili veći broj zaposlenih radnika od broja zaposlenih na dan
30. studeni 2024. godine. Pravo na refundaciju omogućeno je i korisnicima koji imaju eventualno umanjenje broja radnika u odnosu na broj radnika na dan 30. studeni 2024. godine, i to:
mikro i mala poduzeća i obrtnici i ostale samostalne djelatnosti (do
50 zaposlenih) koji imaju maksimalno 30 % manje zaposlenih, kao i ostali poslodavci (50 i više zaposlenih) do 10 % manje zaposlenih, a zbog okolnosti na koje poslodavci nisu mogli utjecati. Pravo na refundaciju omogućeno je i izvoznicima koji zbog poremećaja na tržištu imaju više od 20 % pada prihoda u odnosu na isti mjesec prethodne godine, a mogu se obratiti Federalnom ministarstvu financija za odobrenje na refundaciju i u slučaju kada imaju više od 10 % manje zaposlenih.
Ukupan iznos financijske pomoći po jednom korisniku iznosi maksimalno 250.000,00 KM.
Postupak provođenja dodjele financijske pomoći provodit će se na način da će Porezna uprava Federacije BiH po zahtjevu Ministarstva iz službenih evidencija osigurati popis pravnih i fizičkih osoba, sa brojem zaposlenih radnika i iznosima neto primitaka za studeni 2024. godine, podatke o broju zaposlenih i iznosima neto primitaka potencijalnih korisnika financijske pomoći, po okončanju tekućeg mjeseca 2025. godine, broj i status transakcijskih računa i druge relevantne podatke potencijalnih korisnika financijske pomoći. Svi korisnici, koji ispune prethodno definirane uvjete, naći će se na Konačnoj listi korisnika financijske pomoći.
Uredbom su utvrđeni i koeficijenti za obračun financijske pomoći, a visina se izračunava množenjem jedinične vrijednosti koeficijenta sa brojem zaposlenih radnika na dan 30. studenog 2024. godine.
Koeficijent 1 u iznosu od 50,00 KM primjenjuje se za sve zaposlene radnike kojima su uplaćivani doprinosi na neto primitak od 800,01 do 999,99 KM, koeficijent 2 u iznosu od 100,00 KM za sve zaposlene radnike kojima su uplaćivani doprinosi na neto primitak od 700,01 do 800,00 KM, koeficijent 3 u iznosu od 150,00 KM za sve zaposlene radnike kojima su uplaćivani doprinosi na neto primitak od 620,01 do 700,00 KM i koeficijent 4 u iznosu od 300,00 KM za sve zaposlene radnike kojima su uplaćivani doprinosi na neto primitak do 620,00 KM.
Konačnu Odluku o dodjeli financijske pomoći objavit će Ministarstvo financija u Službenim novinama Federacije BiH, najkasnije 45 dana po završetku tekućeg mjeseca u 2025 godini.
Konačne liste korisnika će se objaviti na web stranicama Vlade Federacije BiH i Ministarstva po okončanju tekućeg mjeseca u 2025. godini uz mogućnost ulaganja prigovora.
Prigovor se podnosi Ministarstvu u roku od 8 dana od dana objave Konačne liste korisnika, a isti ne odgađa izvršenje Odluke.
Korisnici kojima bude usvojen prigovor naći će se na Konačnoj listi korisnika financijske pomoći u narednom mjesecu uz napomenu da je prigovor usvojen za predmetni mjesec prigovora. Korisnici koji ne žele ostvariti financijsku pomoć po ovoj uredbi, imaju mogućnost da pismeno obavijeste Ministarstvo u roku od 8 dana o istom.
Ministarstvo će na temelju pribavljenih podataka iz službenih evidencija Porezne uprave Federacije BiH izvršiti analizu učinaka na način da će se izvršiti uspoređivanje broja zaposlenih kod korisnika sredstava pozivajući se na svrhu dodjele financijske pomoći korisnicima, a to je održivost korisnika financijske pomoći, očuvanje radnih mjesta i osiguranje podrške likvidnosti za 2025. godinu.
Konačni izvještaj o dodijeljenoj financijskoj pomoći s analizom učinaka iste, Ministarstvo će dostaviti Vladi Federacije BiH do 30. travnja 2026. godine.
2. Uredba o isplati pomoći radnicima od strane poslodavca
Predmet ove Uredbe je uređenje prava na isplatu pomoći radnicima od strane poslodavca, dinamika i visina isplate kao i način izvršenja isplate.
Pravo na pomoć isplate od strane poslodavca ima osoba koje ima zasnovan radni odnos sa poslodavcem u skladu sa članom 4. Zakona o radu (“Službene novine Federacije BiH”, br. 26/16, 89/18, 44/22 i 39/24) i poslodavci koji:
- redovno isplaćuju plaće i uplaćuju doprinose za zaposlene u skladu sa važećim propisima,
- nemaju nepodmirenih obaveza po osnovi poreza i doprinosa kao i izuzetno, ukoliko su zaključili sporazum sa Poreznom upravom Federacije Bosne i Hercegovine o odgodi ili plaćanju obaveza u ratama, u skladu sa posebnim propisima koji ovo reguliraju i uredno podmiruju obaveze u skladu sa zaključenim sporazumom.
Poslodavac može izvršiti isplatu pomoći svojim radnicima neoporezivo do 450,00 KM mjesečno (najkasnije do zadnjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec) od dana stupanja na snagu ove Uredbe, a najkasnije do dana prestanka važenja ove Uredbe (31. srpnja 2025. godine).
Poslodavac ne može primijeniti odredbe ove Uredbe na način da radniku umanji plaću koja mu je obračunata i isplaćena za mjesec studeni 2024. godine. Isplata predmetne pomoći mora se izvršiti isključivo na transakcijske račune radnika. Ova novčana pomoć ne smatra se plaćom ili naknadom plaće prema odredbama Zakona o radu.
Poslodavac je dužan donijeti Interni akt kojim će urediti iznos i uvjete isplate pomoći radnicima. Također, poslodavac je dužan do 7. dana u mjesecu za protekli mjesec u kojem je izvršena isplata pomoći, dostaviti nadležnoj Poreznoj ispostavi Izvještaj o isplati pomoći. Po primitku Izvještaja o isplati pomoći, Porezna uprava će izvršiti kontrolu jesu li ispunjeni svi relevantni uvjeti za primitak pomoći, a zbirne podatke iz Izvještaja dostavlja Federalnom ministarstvu financija do kraja mjeseca za prethodni mjesec, a potom će Ministarstvo mjesečno dostavljati Vladi Federacije Bosne i Hercegovine informaciju o izvršenim isplatama.
Za sva pitanja slobodno nam se sa povjerenjem javite.